Waardering 5 van 5

“Wie serieus wil groeien moet zichzelf niet te serieus nemen.”

Blog

Ontspannen veranderen naar een aanspreekcultuur?

Praat mét elkaar, in plaats van over elkaar

Je herkent het misschien wel. Bij het koffiezetapparaat even je beklag doen over die ene collega waar je nét niet lekker mee opschiet. Of de baas die jou alweer met een vervelend klusje opzadelde. Waarom geeft hij die taak niet eens aan een ander? Je moet gewoon even je hart luchten. Onschuldig toch? Niets is menselijker. Het gebrek aan een aanspreekcultuur kan tóch voor de nodige problemen zorgen.

De aanspreek cultuur binnen een organisatie heeft alles te maken met hoe je met collega’s en leidinggevenden in gesprek gaat. Het zijn namelijk precies deze kleine dingen die anders moeten, als je met jouw team aan een aanspreekcultuur gaat werken. In dit artikel geven we je een aantal tips over hoe jij de aanspreekcultuur binnen jouw team kunt verbeteren. Die gedragsverandering die voor jou zo simpel lijkt; hoe krijg je het team zo ver om daar ook in mee te gaan? Door mét elkaar te praten, in plaats van over elkaar. 

Als voorbeeld nemen we de archetypes uit onze ‘Zo ben ik nu eenmaal‘ show. Deze show is het uitgangspunt om met organisaties aan hun aanspreekcultuur te werken. In welk voorbeeld herken jij je? 

Collega's staan bij het koffiezetapparaat met elkaar te praten, maar klagen. Er is geen sprake van een aanspreekcultuur.

Consequenties van een gebrekkige aanspreekcultuur

Werknemer Rick is fel tegen alle nieuwe veranderingen die directeur Dries heeft bedacht. “Ze zagen de poten onder onze stoelen vandaan, en dat noemen ze dan goed voor de teambuilding” klaagt hij luidkeels. Je ziet Rick hier Dries niet op aanspreken. Dries is ten slotte een veel te ontoegankelijke man; hij ís ook niet aan te spreken!  

Directeur Dries en Jack, de verander guru, liggen daarentegen op één lijn als het om Rick zijn gedrag gaat. Rick werkt hier al zó lang en is vastgeroest in zijn patronen. Hij heeft alleen maar weerstand tegen alle vernieuwende initiatieven en heeft moeite met feedback ontvangen. Dries en Jack proberen keer op keer tot Rick door te dringen, maar Rick blijft in zijn emotie hangen en is niet aanspreekbaar. Na ontelbare pogingen heeft Dries het gesprek dus maar opgegeven. Op het gebied van aanspreekcultuur valt er nog heel wat winst te behalen.  

Het resultaat: Dries en Rick ontwijken elkaar en omringen zich met gelijkgestemden. De groei binnen de organisatie stagneert en het risico op grote fouten neemt aanzienlijk toe. Nieuw beleid kan niet worden uitgedragen, want hierin is Rick is een belangrijke uitvoerder. Als hij er niet achter staat, hoe moet dit dan? Er ontstaat een wij-zij cultuur waarin wantrouwen op de werkvloer een grote rol speelt. Dit heeft directe consequenties voor de gemeenschappelijke doelen en tast de teamspirit ook nog eens aan. 

Wat er bij Rick en Dries gebeurt, zien wij vaker gebeuren binnen organisaties. De archetypes geven dan ook goed weer wat er bij veel bedrijven misloopt. De aanspreekcultuur zit niet goed. Er wordt meer óver elkaar gepraat, dan met elkaar.

Werknemer Rick hangt aan de telefoon en doet zijn beklag tegen een andere collega. In plaats van een aanspreekcultuur te integreren, wordt er over elkaar gepraat, in plaats van met elkaar.

Effectieve communicatie: niet alleen feedback geven, maar ook ontvangen

In onze programma’s draaien we deze dynamiek actief om. Een belangrijk punt waar wij mee aan de slag gaan is het aanmoedigen van communicatie mét elkaar. Dit doen we via vier leidende principes: 

  1. Neem bijvoorbeeld de 48-uur regel. Loopt er iets spaak? Maak dit dan binnen 48 uur bespreekbaar!   
  1. Komt iemand naar jou toe met beklag over een ander? Stop dan het gesprek. Laat hen met elkaar in gesprek gaan en blijf er zelf buiten. Achter elkaars rug om praten is precies wat we willen voorkomen.  
  1. Drie keer is scheepsrecht! “Ja, maar dat heb ik al zo vaak geprobeerd!” is misschien een welbekende uitspraak. Eén keer is willekeurig, twee keer is toeval, drie keer is een patroon. Heb jij al drie keer hetzelfde gesprek proberen te voeren en leidde dit tot niets? Misschien moet je dan toch een andere stap nemen. Zoals Einstein ooit mooi zei: “Waanzin is altijd hetzelfde blijven doen, en toch een ander resultaat verwachten.”  
  1. Feedback geven en ontvangen zijn vaardigheden die je kunt en moet oefenen. Door alleen de regel van “de vier G’s van feedback” kennen, ben je er nog niet. Naast het kennen moet je deze ook trainen! Dat geldt voor verbindend communiceren in zowel het geven, als het ontvangen van feedback. Ingaan tegen het defensiemechanisme voelt als een onnatuurlijke beweging, maar met consistente oefening maakt dit een enorm verschil voor de veiligheid

Vragen die in onze programma’s veelal voorkomen zijn bijvoorbeeld: Hoe ga je op een professionele en warme manier met elkaar in gesprek over de samenwerking? Feedback geven en ontvangen kan soms gevoelig liggen en communicatie verloopt niet altijd soepel. Naar welke toon, houding en gedrag zijn we op zoek? Wat vinden we lastig in het communiceren met elkaar? Waar raken we aan geïrriteerd en welke waarden proberen we te verdedigen? Kortom, hoe leren we elkaars gebruiksaanwijzing kennen. Daarbij wordt ook geoefend via rollenspellen. Niet op die klassieke manier waar mensen een hekel aan hebben, maar via de inzet van de ‘Zo ben ik nu eenmaal’ types uit onze show. Hoe wij die weerstand tegen rollenspellen omdraaien? Dat lees je hier.

Onze acteurs helpen bij het ontspannen veranderen naar een aanspreekcultuur binnen organisaties

Aanspreken zonder drempels

Met onze interventies wordt op een laagdrempelige manier over samenwerking gepraat. Niet alleen over de inhoud van samenwerking, maar we focussen ons juist ook op de ongemakkelijkheid eromheen. We helpen bij het begeleiden van gesprekken, trainen je op gebied van feedback ontvangen, constructieve feedback geven en door middel van interne campagnes helpen we bij het creëren van een echte aanspreek cultuur! 

Herken jij jezelf of jouw werknemers nou in Rick of Dries? Ben je klaar om resultaten te boeken en ook bereid daar iets voor te doen? Top! Wij helpen je graag op weg. Een vrijblijvend kennismakingsgesprek is stap één! Dat is makkelijk in te boeken door te bellen, of via de contactpagina. Spreken we je snel?

Wil je ook soepel veranderen op de werkvloer?

Download de brochure

Door dit formulier te verzenden ontvang je de brochure binnen enkele ogenblikken in je E-mail box. Velden met een * zijn verplicht.