5/5

“Wie serieus wil groeien moet zichzelf niet te serieus nemen.”

Blog

5 Tips voor samenwerken met collega’s die over ieders grenzen gaan

“Dit kan jij wel even voor mij doen toch?”

-Tilly Breekveld

“Dit kan jij wel even doen voor mij toch?”

5 Tips voor samenwerken met collega’s die over jouw en hun eigen grenzen heengaan

Heb je ook last van mensen die over je grenzen heen gaan? Ze gaan vaak niet alleen over jouw grenzen heen, maar ook over die van zichzelf. Neem bijvoorbeeld Tilly. Zij is één van onze ‘Zo ben ik nu eenmaal’ karakters uit de ‘Zo ben ik nu eenmaal’ show. Een show die wij hebben gemaakt om mensen hun eigen valkuilen in gedrag te laten herkennen. Tilly bedoelt het goed en toch roept haar gedrag bij anderen reacties op zoals: “rustig rustig!”, of “Oh nee! Ik wil jouw hulp niet”. Tilly is in onze show degene waar de meeste mensen zich aan ergeren én degene waar mensen zich het meest in herkennen ( vooral in het onderwijs, de zorg, en in leidinggevende beroepen). Tilly’s gedrag komt voor in allerlei vormen; thuis en op werk. Dat je je partner op de huid zit of die manager die je continu met meer werk opzadelt ook nadat je hebt aangegeven dat het teveel is. Het kan die collega zijn die non-stop aan het woord is en heel slecht luistert. Ze respecteren geen grenzen, of voelen ze lastig aan. Wat moet je ermee? Deze 5 tips gaan je helpen.

Maak kennis met Tilly: de manager die over ieders grenzen heen walst, zelfs over haar eigen.

1. Blijf staan en wees duidelijk

Dankzij Tilly’s “goedbedoeld-heid” in haar houding en gedrag kan ze snel over iedereens grenzen heen walsen. Wees duidelijk in je grenzen aangeven, gebruik letterlijk: STOP! Dit is mijn grens en niet verder. Geef daarna direct aan wat ze WEL kan doen om je te helpen. Hoe beter je weet welk gedrag je wel van haar wilt zien, waarmee zij een bijdrage kan leveren, hoe minder tijd ze over heeft voor alles wat je wilt dat ze niet doet.

2. Wees sneller dan het licht

Wil je haar die waarom vraag stellen, of praten over iets dat je lastig vindt? Hoop dan niet op een rustig en goed gesprek van een uur, waarin jij rustig kunt nadenken. Wees bereid om je vraag ergens tussendoor te stellen, gewoon op de gang of bij de koffie, wanneer je haar dan ook tegenkomt. Maak het licht en specifiek zodat je mee kunt in haar tempo. Bereid je over de top voor. Echt over de top. Bedenk voor jezelf van te voren wat je precies van Tilly wilt en wanneer. Dan heeft zij het gevoel: wow, die heeft echt aan alles gedacht. Als ze er geen antwoord op heeft kan ze er over nadenken en kom je erop terug. In het volgende filmpje zie je wat het team van tilly voor elkaar krijgt dankzij een goede voorbereiding.

3. Neem ruimte in

Laat je niet omver blazen door haar, trotseer haar tumult. Als jij ruimte inneemt en tegengas geeft, dan is dat een daad van liefde, want dan voelt ze zich niet alleen. Dan kan ze je goed horen. Ben je opgevoed met “laat anderen altijd uitpraten”? Probeer dan die stelregel in het geval van Tilly even los te laten want anders wacht je morgen nog. Als je haar in de rede valt, doe dat dan uit enthousiasme voor je boodschap in plaats vanuit boosheid op haar.

Het team komt in actie tegen manager Tilly

4. Zoek de goede bedoeling en complimenteer die

Als je op zoek gaat naar haar motief, wat meestal is dat ze je probeert te helpen, dan kan je makkelijker meedenken in wat zij eigenlijk wil. Zoek naar haar rede om jou de hele tijd te corrigeren. Waar zit haar zorg? Vul dit niet voor haar in, maar vraag ernaar en vraag erop door. Dan kan zij zelf bedenken dat die zorg misschien wel onterecht is. Tilly is zeer gevoelig voor kritiek. Zorg dat je elke vorm van feedback koppelt aan het benoemen of zien van haar goede intentie.

5. Bedenk iets waarmee jij wél door haar geholpen wilt worden

Tilly houdt van aanpakken. Niets is zo lekker voor haar als een afgewerkt to-do lijstje. Wees haar voor, zorg dat je weet waarmee je wél haar hulp wilt, en geef haar dat to-do lijstje. Stel, je wordt gek van je schoonmoeder die steeds kritiek heeft op hoe rommelig je huis is. Vraag haar om hulp, en je hebt er een schoonmaakster bij! Tilly is dol op taakjes, die neemt ze heel serieus. Het voelt voor jou misschien genânt of onwennig, maar hulp vragen is key in het omgaan met Tilly. Zelfs een grens aangeven kan een vorm van hulpvragen zijn. Daarbij werkt de positieve formulering altijd beter dan de negatieve. Vraag daarom: “Mag ik heel even mijn gedachte afmaken?” in plaats van “val me toch niet telkens in de rede!”.

do's en donna's voor Tilly die over iedereens grenzen heen walst

Bonustip: Neem haar mee naar de ‘Zo ben ik nu eenmaal’ show

Na het zien van de ‘Zo ben ik nu eenmaal show’ is er helemaal niks meer aan de hand. Zeg gewoon: “Tilly!” En de ander houdt heel snel diens mond. “Mag ik heel even uitpraten? We willen niet een Tilly situatie op de werkvloer krijgen”. Niet dat jij een Tilly bent, maar ik heb nu wel even ruimte nodig. Of misschien komt ze er zelf wel mee, heeft ze zich herkent en kan ze Tilly gebruiken om dat aan te kondigen.

Benieuwd naar nog meer handige tips voor het omgaan met houding en gedrag van collega’s? Hier hebben we een aantal tips voor wat je nou moet met de ‘controlfreak’ op de werkvloer. Of lees hier 10 tips voor het omgaan met de dinosaurus in de organisatie; de collega die de dingen graag doet zoals hij dat altijd al heeft gedaan, en niet zo gesteld is op verandering.

Tilly gaat over iedereens grenzen heen, ook die van haarzelf
Afbeelding: acteurs van Studio Spaak spelen de ‘Zo ben ik nu eenmaal’ show

Wil je ook soepel veranderen op de werkvloer?

Download de brochure​

Door dit formulier in te vullen, ontvang je de brochure binnen
enkele ogenblikken per e-mail.