Tilly Breekveld is de koningin van de controle. Op haar werk én thuis bij Frits. Want alles is van levensbelang, toch? Haar liefde voor lijstjes en snelheid van begrip zijn berucht: ze heeft aan een half woord genoeg (vindt ze zelf).
Hoe drukker ze het krijgt, hoe slechter ze luistert. Ze trekt (te) snel conclusies en handelt uit haast, wat haar alleen maar drukker maakt. En waarom is haar team (en man) zo weinig proactief? Misschien omdat ze in haar ongeduld alles naar zich toetrekt?
In dit artikel kom je alles te weten over het ‘Zo ben ik nu eenmaal’ type Tilly. Wat maakt haar zo irritant? Hoe ga je met haar om? Wat zijn haar kwaliteiten en haar valkuilen. En het meest belangrijk: hoe voorkom je dat je zelf een Tilly wordt. Maar eerst; wat bedoelen we eigenlijk met een ‘Zo ben ik nu eenmaal’ type?
Tilly is een fictief personage (jawel, ze lijkt misschien op jouw schoonmoeder, maar nee, ze is echt helemaal verzonnen). Het is een van de 5 meest bekende ‘Zo ben ik nu eenmaal’ archetypes ontwikkeld door Studio Spaak. Met als doel om organisaties en teams te helpen bij ontspannen veranderen. Deze types zitten vast in gedragspatronen; ook wel de ‘Zo ben ik nu eenmaal’ houding genoemd.
De belangrijkste kenmerken zijn:
– Zit vast in voorspelbare patronen
– Doet niet aan zelfreflectie
– Voelt geen noodzaak zichzelf te verbeteren
Doordat ‘Zo ben ik nu eenmaal’ types zelf nooit veranderen, dwingen ze anderen om zich aan hen aan te passen. En dat is natuurlijke reuze irritant. Maar het goede nieuws is: Samenwerken met Tilly kan wél- als jij tenminste wél bereid bent in de spiegel te kijken.
Zou ik anderen wat meer ruimte moeten geven? Doe ik wel de echt belangrijke dingen? Het zijn vragen die Tilly zichzelf nooit stelt; daar heeft ze het veel te druk voor.
Maar jij bent zelf natuurlijk heel anders! Het feit dat jij dit artikel leest betekent vast dat jij geen echte Tilly bent. Maar wil je het zeker weten? Ga dan eens in gesprek met je collega’s, vrienden en familie, en vraag ze of ze de Tilly in jou wel eens naar boven zien komen. Misschien herkennen zij bij jou iets van de valkuilen hier onder? Of speel de ‘Zo ben ik nu eenmaal’ bingo.
Misschien heb je Tilly in actie gezien in onze ‘Zo ben ik nu eenmaal’ show of masterclass. Of ken je haar van een van de volgende filmpjes? Voor wie er geen genoeg van kan krijgen: Hier vind je alle links van filmpjes met Tilly in de hoofdrol
Hoe ga je om met micromanagers zoals Tilly? Zo wel, zo niet
Het teamuitje staat op de agenda bij Tilly & team. Maar manager Tilly heeft er zo haar eigen ideeën over..
Maak kennis met dé ster uit de ‘Zo ben ik nu eenmaal’ show: ’touwtjes strak in handen’ Tilly.
“Ik weet wat jij nodig hebt.” Micromanager Tilly zorgt goed voor haar medewerkers.
Ook zo’n hekel aan één richtingsverkeer-vergaderingen? Manager Tilly kan er wat van..
Moeten jullie op je werk ook vaker elkaar gaan ‘aanspreken op gedrag?’ Tilly doet haar best.
Manager trekt alles naar zich toe? Zo neemt het team het heft in handen.
Doordat ‘Zo ben ik nu eenmaal’ types zelf nooit veranderen, dwingen ze anderen om zich aan hen aan te passen. En dat is natuurlijke reuze irritant. Maar het goede nieuws is: Samenwerken met Tilly kan wél- als jij tenminste wél bereid bent in de spiegel te kijken.
Het lastige is alleen dat deze kwaliteiten compleet zijn doorgeslagen, waardoor ze moeilijk zichtbaar zijn. Kun jij in de filmpjes van Tilly de kwaliteiten herkennen? Dan heb je ze misschien zelf ook in je. Hopelijk komen ze bij jou een stuk beter tot hun recht.
Tilly heeft een enorm hoge kwaliteitsstandaard. Alles moet goed, beter en het liefst razendsnel. En jij? Neem jij wel eens een time out om na te denken. Misschien vind jij het ook moeilijk om genoegen te nemen met een 7 of 8, in plaats van een 10. En hoe zit het met je vermogen om te vertrouwen op de inspanning van anderen, of het verloop van een proces. Ook al voelt het soms wel zo; niet alles is van jouw inspanning afhankelijk. Perfectionisme kan een kwaliteit zijn- er zijn situaties dat perfect werk afleveren heel belangrijk is. Maar het kan ook zorgen voor stagnatie. Bijvoorbeeld als je te maken hebt met veranderprocessen- dan zit perfectionisme juist vaak behoorlijk in de weg.
Tilly voelt zich overal voor verantwoordelijk. Als zij het niet doet komt het vast niet goed. En het klopt ook: Tilly is ook in heel veel dingen reuze goed. Maar of anderen er misschien stiekem toch net zo goed in zijn, of beter? Dat zal ze nooit weten, omdat ze anderen geen kans geeft om fouten te maken. Bij de eerste poging heeft ze het al overgenomen. Daardoor heeft ze het altijd superdruk. Niet alleen met belangrijke zaken, maar juist ook de klusjes die niemand anders wil doen. Die komen op het bord van Tilly terecht. Want ja, als niemand het doet, tja dan doe jij het maar. Toch? Het moet nou eenmaal gebeuren... Het lijkt aardig- en reuze opofferendgezind. Maar het kan ook een burn-outrecept worden. Of juist het gras voor de voeten wegmaaien van je collega’s. Waardoor iedereen in je buurt juist niet in hun kracht komt te staan.
Tilly neemt alles van iedereen uit handen. Niet omdat ze anderen wil betuttelen, maar omdat ze juist zo graag anderen tot hulp wil zijn. Hoewel ze denkt dat ze anderen helpt, maakt ze anderen juist kleiner en hulpelozer via haar hulp. Het roept afhankelijkheid op- het gebrek aan pro activiteit waar ze zelf zo’n last van heeft. Maar het kan ook opstandigheid oproepen. Voor mensen die behoefte hebben aan autonomie voelt haar “hulp” zelfs als een beklemmende wurggreep.
Onderzoek heeft het al meermaals aangetoond: hoe drukker we het krijgen, hoe slechter we luisteren. Ook veranderprocessen vragen om vertraging. Dat wordt lastig, want Tilly heeft in alles een razend tempo. Maar niet alleen Tilly heeft een sfeer van opgejaagdheid om zich heen. De hele samenleving heeft er last van. Gelukkig zijn er ook steeds meer inzichten en technieken die ons helpen te vertragen: zoals mindfullness, meditatie. Maar er zijn veel meer manieren om rustmomenten in je werkdag, je vergadering of je veranderproces in te bouwen.
Tilly is een echte aanpakker. Wat gaan we doen? Ze wil dan ook graag dat iets concreet geformuleerd is, zodat ze lekker in de actie modus kan gaan. Voor anderen komt die actiemodus vaak veel te vroeg. Maar zij vindt het heerlijk. Toch kan ze daardoor ook als een kip zonder kop aan de slag gaan, en vergeten na te denken over wat ze doet en waarom ze dat doet. Ze heeft een hekel aan abstract geformuleerde beleidsteksten, zoals de kernwaardenkaarten waar Dries dol op is. Ook het softe gepraat van Ellen vindt ze niks. Zij houdt meer van concrete voorbeelden; daarmee kan ze namelijk zichzelf of haar team een stuk makkelijker aansturen. Hoe zit dat bij jou? Heb jij ook zo’n praktisch en nuchter verstand? Hoe houd je oog voor alle dingen die minder tastbaar zijn? En hoe blijf je in contact met mensen die een andere taal spreken? Tilly springt altijd als eerste naar voren om iets te DOEN. Hoe goed kun jij je inleven in mensen die een andere leerstijl hebben?
Tilly vindt zelf dat ze heel goed kan luisteren, maar helaas. Aan haar gesprekstechniek valt nog heel wat te verbeteren. Actief luisteren, open vragen stellen, en LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen) zijn technieken die je je door oefening goed eigen kan maken. Hoe vaker je oefent hoe beter het gaat. Misschien wordt het tijd voor een training? Of een show speciaal over luisteren?
Heb jij Tillies in jouw omgeving en wil je weten hoe je met ze samenwerkt zonder helemaal gek te worden? Wie weet kunnen deze blogs je helpen.
Tilly is dé controlfreak uit de ‘Zo ben ik nu eenmaal’ show. De micromanager die talloze lijstjes voor iedereen maakt, inclusief haar man Frits.. Je kent het type vast wel. Heb jij ook een collega die deze trekjes heeft? Lees hier 5 tips voor het omgaan met controlfreaks.
Tilly is de manager die over iedereens grenzen heen walst, zelfs haar eigen. Je kent het type vast wel. “Dit kan jij wel even doen voor mij toch?”, zonder gehoord of gezien te hebben dat jij duidelijk geen ruimte hebt en al bedolven bent onder werk. Hoe ga je met zo’n collega of manager om?
In veel teams waar wij als Studio Spaak geweest zijn tijdens teamcoaching trajecten zagen we dat deze tip reuze goed werkt. Niemand wil graag een Tilly zijn, en toch schieten veel mensen er wel eens in. Stel daarom een Tilly alarm in. Hoe het werkt? Spreek af dat als je in overleg bent en je merkt een van de volgende symptomen: Niet meer goed naar elkaar wordt geluisterd Bepaalde mensen te weinig ruimte krijgen We te snel in de actie modus schieten Het tijd is voor een rustmomentje Dat diegene iemand dan roept: Tilly alarm! Zorg dat je het niet op 1 bepaald persoon toepast, maar als hele groep oppakt. Zo kunnen de tillies worden bijgestuurd zonder gezichtsverlies maar mét humor.
Van programma informatie tot maatwerkmogelijkheden en kosten. Lees alles over de ‘Zo ben ik nu eenmaal’ methode.
Door dit formulier te verzenden ontvang je de brochure binnen enkele ogenblikken in je E-mail box. Velden met een * zijn verplicht.