5/5

“Wie serieus wil groeien moet zichzelf niet te serieus nemen.”

Blog

Feedback, zo zorg je dat mensen er tegen kunnen

Wie durft jou feedback te geven?

De leidinggevende vraagt jou in je functioneringsgesprek wat je zelf aan verbeterpunten ziet en hoe je daaraan wilt werken. De trainer is algemeen in zijn uitleg en geeft jou geen échte feedback. Zelfs de coach of psycholoog wil jou als klant houden en vertelt je niet altijd de waarheid, maar vaak een gefilterde versie. En hoe kunnen we een kloppend zelfbeeld krijgen als we geen eerlijke feedback krijgen?

Niemand vertelt jou wat jij doet. En toch ziet iedereen het.

Gelukkig bestaan er mensen die het wél leuk vinden om anderen op liefdevolle wijze feedback te geven. Degenen die dit tot ons vak hebben gemaakt zijn wij: theatermakers, acteurs en comedians. We verzinnen vormen waardoor mensen zo moeten lachen dat ze open gaan staan om naar zichzelf te kijken. Hierdoor staan ze ineens wel open voor impopulaire boodschappen en confrontatie.

Theater als een vorm van feedback

De ‘Zo ben ik nu eenmaal’ show

Hoe wij dat doen? Daar hebben we allerlei technieken voor. Zo hebben we een comedie gemaakt; de ‘zo ben ik nu eenmaal’ show. In de show vergroten we gedrag uit, en koppelen we dat gedrag aan archetypes.. We reiken mensen in organisaties een veilig vocabulaire aan om elkaar aan te spreken op gedrag. Je merkt dat ze confronterende gesprekken dan ineens wel aandurven en ze zichzelf makkelijker kwetsbaar op durven stellen.

Emotie: alsof… the magic if..

We gebruiken daarbij theatertechnieken om mensen ook emotioneel mee te krijgen. Mensen moeten het niet alleen snappen. Ze moeten het voelen. Ze moeten zich ergeren aan de personages: zo wil ik niet worden.

Humor om tot zelfreflectie te komen

Humor is heel belangrijk. Humor is veilig. Het gaat immers niet over jou. Althans, niet direct. Door in het nagesprek erop in te gaan wat iemand gezien heeft, verleiden we diegene tot zelfreflectie.

Het hier en nu

Naast de show geven we ook trainingen. Waarin we mensen niet alleen leren hoe ze om kunnen gaan met veranderingen of lastige collega’s, maar waarin we ze ook spiegelen. Dat doen we in rollenspelen waarin we ze oog in oog laten staan met de personages in de show. We overvallen ze, waardoor ze typisch gedrag vertonen. Maar misschien nog wel het belangrijkste;

Tijdens de trainingen, en als we rondlopen in de organisatie, geven we feedback op wat we zien gebeuren. Dat er een deelnemer is die nu al drie keer achter elkaar een vraag stelt en dat een ander zijn mond houdt. Dat weer een ander zit te zuchten en te fronsen. We confronteren mensen met hun gedrag door vragen te stellen: is dit wat je wilt? Wil je je ook zo gedragen als je je nu gedraagt? We houden jou de spiegel voor, die je van anderen niet te zien krijgt.

Oordeelvrije en empathische feedback

We laten daarmee zien hoe je op een oordeelvrije manier feedback kunt geven. Door feitelijk waar te nemen. En te benoemen wat het effect is daarvan op jou of op de rest van de groep. Het is prettig als een buitenstaander je confronteert. Ook geeft het een handvat voor de collega’s om op het volgende moment dat het weer gebeurt zelf ook in te durven grijpen.

Eigen kwetsbaarheid

Als kunstenaars zijn wij gewend vrijer van oordeel te kijken dan de meeste mensen. We moeten ook slechteriken kunnen spelen en ons daarin kunnen inleven. Het kan niet zonder empathie. Het werkt niet als je een trainer bent die zelf alles goed doet en van grote hoogte mensen gaat vertellen wat ze verkeerd doen. Ook wij zijn stuntelende wezens die van alles verkeerd doen. Het is oké om niet perfect te zijn.

Wat kun je daarmee in jouw organisatie?

Om confrontatie in te zetten moet je eerst begrijpen hoe ons brein met confrontatie omgaat. Hoe zien onze vermijdingsstrategieën eruit? En waarom zijn ze zo succesvol en toch zo moeilijk doorheen te komen? 6 Redenen waarom we moeilijk tot confrontatie en dus tot transformatie komen.

1: Het zijn de anderen

2: Het zijn de omstandigheden

3: Dat doe ik al

4: Nu even niet

5: Laten we het wel gezellig houden

6: De dode hoek

In deze blog hebben we de zes redenen voor je uitgewerkt.

Kunnen we jouw organisatie feedback geven?

Nieuwsgierig geworden naar wat Studio Spaak voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op via info@studiospaak.nl of bel ons op 071-8876791.

Wil je ook soepel veranderen op de werkvloer?

Download de brochure​

Door dit formulier in te vullen, ontvang je de brochure binnen
enkele ogenblikken per e-mail.